Saturday, May 9, 2009

Toh Chin Yaw Wajar Letak Jawatan

Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Bandar Kuala Terengganu Toh Chin Yaw wajar letak jawatan. Beliau gagal melaksanakan tanggungjawabnya sebagai wakil rakyat dan gagal memberikan khidmatnya kepada penduduk Kampung Cina Kuala Terengganu.

Toh hanya berlepas tangan ketika penduduk miskin dan susah dalam masalah yang mereka hadapi.


Ketika penduduk perlukan wakil rakyat untuk menyelesaikan kes pengambilan balik tanah kerajaan kerana pembesaran jalan untuk projek ‘double frontage’ di Pulau Warisan (belakang Kampung Cina) penduduk mendakwa Toh tidak dipedulikan mereka.

Dalam keadaan mereka menghadapi masalah yang kritikal, wakil rakyat tersebut tidak muncul dan hanya membiarkan mereka berunding dengan pihak kontraktor sahaja.


Seorang penduduk, Chong Wan Keh, 56, menuntut Toh segera menunaikan ‘janji’ kepada penduduk terbabit dengan membahagikan borang-borang rumah.

Chong Wan Keh berkata Toh hanya cakap ‘kosong’ sahaja.

Wan Keh juga lebih baik Toh dibuang kerja (tidak jadi wakil rakyat), kerana dia (Adun Bandar) tidak tahu menahu tentang borang tanah yang dijanjikan.

Seorang lagi penuduk yang juga seorang pesara guru, Encik Chua Boon Seng, 69, mendakwa keluarganya mendiami bangunan di Kampung Cina tersebut sejak lebih 70 tahun lalu.

Tapi kerajaan tidak beri pampasan yang munasabah malah Toh mengatakan mereka semua duduk di 'tanah haram'


Wakil-wakil kerajaan yang turun dalam majlis dailog dengan penduduk termasuk Toh langsung menunjukkan rasa prihatin dan belas kasihan kepada nasib penduduk yang terbabit.

Toh telah dicanggah oleh seorang penduduk kerana sering mengulang-ulangkan dalam ucapannya ‘ini rumah haram, ini rumah haram’.

Sedangkan penduduk terbabit, tidak duduk secara haram kerana mereka diberikan lesen menumpang sementara (TOL) kebenaran pernah dikeluarkan oleh kerajaan negeri dan penduduk membayar lesen tersebut.

Toh jugai tidak cakna terhadap masalah rakyatnya sendiri.

Malah beliau menyanggah ADUN Wakaf Mempelam yang membawa kes penduduk kampung China dan kes Plaza Paya Bunga kedalam Sidang Dewan Undangan Negeri.

Toh tidak hadir semasa perbincangan diadakan diantara penduduk dengan wakil kontraktor berkenaan bagi mencari jalan penyelesaian terbaik.


Toh wajar letak jawatan kerana ketika rakyat memerlukan beliau, tetapi beliau sedang 'enjoy' bercuti dan melancong ke luar negara.

1 comment:

  1. Hello whatever your name is. I would like for you to delete this post from your blog because i find it offensive.Kamu ini ialah seorang yang bodoh dan tiada pemikiran yang luas. Kamu tidak tahu bahawa Encik Toh Chin Yaw adalah seorang yang bertanggungjawab.Owei!!!! Kamu tidak tahu bahawa ada banyak orang sangat support dia!!! Walau eh kamu pergi mati lah!!!!Ci Bai!!!!!! SoHai!!! Lan ci!!!! Lan Pa!!!!! Natang!!!! Go to Hell!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete